„A női személyiség alakulásának folyamata tele van belső
küzdelmekkel és örömteli felfedezésekkel. Ha a nő saját személyiségének tudatára ébred,
élete igazi virágzásnak indul.”

Írjon nekünk!

Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Ha bármilyen kérdése, véleménye, ötlete, javaslata van, kérjük, írjon nekünk! Email-címeinket a Kapcsolat menüpont alatt is megtalálja.

Hírlevél

Ha szeretne értesítéseket kapni eseményeinkről, programjainkról, kérjük, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Videóink megtekintése - kattintson!

Nincsenek képek

Kapcsolódó érdekességek

Partnereink

Magyar Női
Érdekérvényesítő Szövetség
Perczelné Kozma Flóra Nőegylet
Perczelné Kozma Flóra Nőegylet

Bejelentkezés tagoknak

Kövessen minket a Facebookon!

Események

Widerstand und Visionen – neue Horizonte

Eine Konferenz zur Rezeption postkolonialer, -säkularer und queerer Theorien in Theologie und Religionswissenschaft
 

Dresden Hofkirche

Zur Thematik „Widerstand und Visionen – neue Horizonte“ tagten vom 28.08. bis 01.09.2013 in der Dresdener Neustadt etwa 150 Religionswissenschaftlerinnen und Theologinnen sowie interessierte Studierende aus 23 Ländern, verschiedenen christlichen Konfessionen oder dem Judentum angehörend. Die meisten Teilnehmerinnen gehören der ESWTR (European Society of Women in Theological Research/Europäische Gesellschaft für Theologische Forschung von Frauen) an, dem größten europäischen Verband von Wissenschaftlerinnen, die inter- und transdisziplinär in der theologischen und religionswissenschaftlichen Forschung unterschiedlicher Religionen tätig sind. Alle zwei Jahre veranstaltet die ESWTR eine internationale Konferenz in einem europäischen Land; für 2013 war unter der Federführung von Prof. Dr. Ulrike Auga (Berlin), Prof. Dr. Maria Häusl (Dresden) und Prof. Dr. Silke Petersen (Hamburg) das Konzept einer doppelten Perspektive von „Widerstand und Visionen“ entwickelt worden.

 

Az Úr letörli a könnyet minden arcról (Iz 25,8 és Jel 21,4) -
avagy a nők szenvedésének és reményének teológiai megközelítése
 

Néhány előadás címe ízelítőül:

  • Az 1991-1992 között szerb koncentrációs táborokat megjárt vukovári női elítéltek áldozata és feltámadása
        3000 nő szenvedett a szerb koncentrációs táborokban. A legidősebb megerőszakolt nő egy 80 éves nagymama volt, a legfiatalabb egy 6 éves gyerek! Közülük 14-nek a tanúságtétele olvasható a Suncica – Sunny c. dokumentumkönyvben.
  • Beszélni a szenvedésről
        Az áldozat fogalma. Különbségtétel az önként bemutatott áldozat illetve a jogtalan erőszakot elszenvedő áldozat között. Komolyan venni és nevén nevezni az erőszakot, ami a nőket a családban, a baráti körben, a munkahelyen és a háborúkban éri.
  • Plasztikai sebészet: Női áldozatok a média színfalai mögött
        Hogyan zsigereli ki ez az üzletág a hiszékeny és a hamis ideáloknak megfelelni vágyó nőket, miközben a felelősséget az áldozatra hárítja: hiszen az átalakítás csakis az ő beleegyezésével történhet…
  • „Hogyha rátaláltok az én szerelmemre, mondjátok neki, hogy a szerelembe belebetegedtem” (Én 5, 2-8)
         Az Énekek éneke mint felhívás a nők számára a társadalmi és vallási határok átlépésére. A szerelem és szexualitás mint istenélmény.

 

 

 

 

2012-ben, Splitben a 8. Közép-kelet Európai Regionális Konferenciánk témája a női szenvedés és remény teológiai megközelítése volt. A konferencia mottójaként a szervezők Jesaja 25,8 és Jelenések 21,4 szövegét választották: „…és letörli a könnyeket minden arcról”. A szenvedés klasszikus teológiai téma, amelynek kibontakoztatásához a konferencia résztvevői nemcsak teológiai, de életbeli tapasztalatokkal is hozzájárultak. Példának szolgáljon egy előadás az 1991-1992. évi vukovári tragédiáról: S. Kneževič: „The Suffering and the Resurrection of Vukovar’s Women Prisoners in Concentration Camps 1991-1992”.

Az ESWTR 8. regionális konferenciájának jelképét, az alább is látható képet Miroslav Tomasović horvát grafikus tervezte.
Az ihletet a konferencia arculata, ez évi témája és helyszíne adta.
 

A színek és formák magyarázata a következő:

  • NÉGYZET – ez egyrészt kemény, zárt forma, másrészt utal a konferencia helyére, hiszen Horvátország címerében és nemzeti zászlajában is piros és fehér négyzetek váltakoznak.
  • GYERMEKLÁNCFŰ – Szétszórja magvait, a négyzeten kívülre is. Szabadságot, felszabadulást és új kezdetet jelképez. Jelzi a szükségességét annak, hogy a társadalom által felállított szűk kereteken, amit a négyzet jelképez, túllépjünk. A megsemmisülő virág magvai az új életre utalnak, és nőalakokat formáznak.
     
  • VÖRÖS SZÍN – az élet áramlását jelentő vér színe.

 

Női teológia:
Meghallgatni, megérteni és válaszolni egy szekularizált és sokszínű világban

Ezzel a címmel került megrendezésre 2011. augusztus 24-28. között a spanyolországi Salamancában az ESWTR (a teológiai kutatásban érdekelt nők európai társasága) 14. nemzetközi konferenciája.
A délelőtti előadások három téma köré csoportosultak:

MEGHALLGATNI: A feminista teológia az igazságtalansággal szemben
MEGÉRTENI: A feminista teológia egy hitét vesztett kontinensen
VÁLASZOLNI: A feminista teológia és az új nyelvek


Délután kiscsoportokban beszéltük meg az elhangzottakat, vagy rövid referátumokat hallottunk a témákban.

Feminist theology:
to listen, understand and respond in a secular and pluralistic world

 

 

On Sunday 28th August 2011 the 16th International Congress of ESWTR closed. The Congress was held in Spain, in the city of Salamanca, from the 24th to 28th August with more than two hundred women from the different European countries and Mexico participating. The main groups and associations of Spanish women researchers and scholars of feminist theology were represented, including EFETA (Andalusian School of Feminist Theology), Mujeres y Teología, ATE (Association of Spanish Women Theologians), and the Collectiu de les Dones en l’Esglesia.

It was a busy few days operating at an elevated academic level and with a high degree of participation. From amongst the speakers, the majority of whom were European, it is worth highlighting the presence of Muslim presenters as well as speakers from India and Korea.

The Art Gallery, which was inaugurated on the first day of the Congress, was a big success and it is important to stress the great contribution of the curators of the exhibition, and especially, Silvia Martínez Cano, who worked very hard to respond to the needs of the artists in showing their works, paintings and sculptures. The result was a magnificent exhibition that all of us could savour and enjoy.

 

Die Theologie des Feminismus:
Zuhören, Verstehen und Antworten in einer säkularen und pluralistischen Welt

 

 

Der XIV. Internationale Kongress der ESWTR fand, im spanischen Salamanca statt, vom 24. – 28. August 2011. Es nahmen mehr als 200 Frauen aus verschiedenen Ländern Europas und aus Mexiko teil.

Vertreten waren die wichtigsten Gruppen und Verbände interessierter, forschender Frauen aus dem Bereich der Feministischen Theologie, darunter EFETA (Escuela de Teología Feminista de Andalucía), Mujeres y Teología, ATE (Asociación de Teólogas Españolas), und der Collectiu de les Dones en l’Esglesia.

Es waren sehr inhaltsreiche Tage mit einem hohen akademischen Niveau und reger Mitarbeit. Die Referentinnen und Vortragenden stammten zum Großteil aus Europa, zu erwähnen sind allerdings auch die muslimischen, indischen und koreanischen Rednerinnen.

 

Női méltóság mint emberi méltóság
– A teológia és az antropológia összefüggései közép-kelet-európai szemmel

 

Sajátos közép-kelet-európai teológiai műhely helyszíne volt 2010. augusztus 26–29. között a budapesti Evangélikus Hittudományi Egyetem. Az európai szervezet (ESWTR= European Society of Women in Theological Research) magyar tagozata nemzetközi konferenciát rendezett a „Női méltóság – emberi méltóság. A teológia és az antropológia összefüggései közép-kelet-európai szemmel” témában.

Az előadók és a résztvevők – mintegy 45-50 fő – a régió teológusnői és teológusai voltak, akik a szervező magyarokon kívül Albániából, Csehországból, Horvátországból, Lengyelországból és Lettországból, Romániából és Szlovéniából érkeztek. A konferenciát megtisztelte jelenlétével az ESWTR elnöknője, Prof. Dr. Angela Berlis is (Németország). A szervezők számára fontos volt a régióban tevékenykedő kutatók munkájának megismerésén kívül, a vallás- és felekezetközi értelemben vett ökumenikus nyitottság. Így nagy örömükre szolgált, hogy a katolikus, evangélikus és református teológusnőkön kívül, az ókatolikus, az unitárius és az ortodox irányvonal valamint a zsidó hittudomány is képviseltette magát a konferencián.

Dignity of the Woman as Dignity of the Human Being
– Relationships of Theology and Anthropology of the Central and East-European View

 

St. Stephen's Basilica, Budapest

To the History of the Preparation

The Hungarian section of the Society has denoted its readiness for organizing of the regional conference ESWTR 2010 at the regional conference in Cluj/Klausenburg (Romania) in September 2008. The work about the conception has begun a month later already.

Targets were set, in which the members of Hungarian section decided to cooperate. All agreed, that they are able to build and enrich the Central and East-European contacts heavily loaded of historical reasons through humane, real and in the same time objective encounters.

There was a new association established with the name „Magyarországi Teológusnők Ökumenikus Egyesülete” (Ecumenical Association of the Female Theologians in Hungary) in order to coordinate of the preparation. The theologian women made efforts to build up communication with “Male Theology” and cooperation with all levels of the Hungarian society from the beginning. That’s why men, who were sympathetic to the society’s goals, were invited to a meeting to share thoughts and opinions with the members.

Frauenwürde als Menschenwürde
– Die Zusammenhänge der Theologie und Anthropologie aus ostmitteleuropäischer Sicht

St. Stephen's Basilica, Budapest

Zur Geschichte der Vorbereitung

Die Bereitschaft zur Veranstaltung der Regionalkonferenz ESWTR 2010 wurde von der ungarischen Sektion erst an der Regionalkonferenz in Cluj/Klausenburg (Rumänien) im September 2008 verkündet. Schon einen Monat später begann die Arbeit am Konzept.

Es wurden Ziele gesetzt, für die sich alle Mitglieder ungarischer Sektion einsetzen konnten. Alle waren der Meinung, dass sie fähig sind, die von verschiedenen historischen Faktoren belasteten ost-mittel-europäischen Beziehungen durch aufrichtige, menschenorientierte, doch zugleich sachliche Zusammenkunft aufzubauen und zu bereichern.

Zwecks koordinierter Vorbereitung wurde ein neuer Verein unter dem Namen „Magyarországi Teológusnők Ökumenikus Egyesülete” (Ökumenischer Verband der Theologinnen Ungarns) gegründet. Von Anfang an strebten die Theologinnen Ungarns nach kollegialen Beziehungen zur „Männertheologie“ und Zusammenarbeit mit allen gesellschaftlichen Schichten Ungarns. Deshalb wurden zu einer der Sitzungen des Vereins männliche Sympathisanten eingeladen, um Gedanken und Meinungen auszutauschen.

A Magyar Pax Romana 1992 óta Magyarországon bejegyzett társadalmi szervezet formájában működik.

Célja: tanúságtétellel, tudományos, kulturális, közéleti, tömegkommunikációs és hivatásbeli munkával szolgálni és terjeszteni a keresztény szellemiséget és lelkiséget. Munkálkodni a magyar értelmiség kulturális, világnézeti és teológiai képzésén, hitéletének, valamint keresztény és szociális tudatának elmélyítésén a tudományos világkép és a keresztény hit összhangjának megfelelően. Katolikus szervezetként elősegíteni a keresztények ökumenikus egységét és szolgálni az egyetemes magyarság ügyét".

 


A Magyar Pax Romana emigrációban való újjáalakulása óta rendez évente tematikus kongresszusokat aktuális kérdések, témák megvitatására. A korábban csaknem egy hetes, most három napos kongresszusok anyaga többnyire külön kötetben is megjelent. A kongresszusokról illetve az ott elhangzó előadásokról bővebben olvashat a Magyar Pax Romana honlapjának Tevékenységünk menüjében, a Kongresszusok címszó alatt.
 

A Magyar Pax Romana eddigi kongresszusai:
 

56. 2014 - Pannonhalma XXI. századi kihívások
55. 2013 - Budapest Az önmagából kilépő egyház víziójáról
54. 2012 - Budapest A cselekvés ideje
53. 2011 - Balatonszárszó Kihívások és felelősségek
6. Magyar Ökumenikus Találkozó
52. 2010 - Veszprém Embertan, erkölcstan, vallástan, hittan a nagyvilágban és hazánkban
51. 2009 - Vác Reményünk nincs válságban
50. 2008 - Tihany Misszió a XXI. században
49. 2007 - Budapest A magyar állam és a magyar egyház politikailag érzékeny kapcsolatairól
48. 2006 - Budapest Fides et ratio III: A hétköznapok misztikuma
47. 2005 - Győr Fides et ratio II.: A hit és tudás kapcsolata a Fides et ratio enciklika kapcsán.
46. 2004 - Kecskemét A keresztény értelmiségi helye a társadalomban és az egyházakban
45. 2003 - Szeged A hit és tudás kapcsolata a Fides et ratio enciklika kapcsán
44. 2002 - Siófok A kölcsönösség struktúrái - a kapcsolatokban megvalósuló egyház
43. 2001 - Siófok Az Egyházról - önmagunkról
42. 2000 - Siófok A családról
41. 1999 - Baja Korrupció
40. 1998 - Siófok A párbeszéd egyháza
39. 1997 - Pannonhalma Quo vadis, Domine?
38. 1996 - Siófok Kultúránk - válaszúton
37. 1995 - Gyula Az evangélium - közös szolgálatunk ma
5. Magyar Ökumenikus Találkozó
36. 1994 - Siófok - Tihany Szegénység - gazdaság - gazdálkodás
35. 1993 - Szombathely - Vép Megújuló egyház a megújuló társdalomban
34. 1992 - Lillafüred Keresztények és szabadság
33. 1991 - Győr - Pannonhalma Útban Európa felé - Remények és távolságok
32. 1990 - Borken - Gemen (D) Keresztény felelősségünk Magyarországért
4. Magyar Ökumenikus Találkozó
31. 1989 - Reichenau (D) Földindulás Magyarországon?
30. 1988 - Puchberg (A) Az ifjúság jövője - a jövő ifjúsága
29. 1987 - Einsiedeln (CH) Az ember a változások sodrában
28. 1986 - Altenberg (D) Magyar tudat Kelet és Nyugat között
27. 1985 - Reichenau (D) Az ember félelme és boldogsága
26. 1984 - Nassogne (B) A lélek erőterében
3. Magyar Ökumenikus Találkozó
25. 1983 - Kismarton (A) Ember és szabadsága
24. 1982 - Westende (B) Ember és hazája
23. 1981 - Assisi (I) Alakuló ember
22. 1980 - Hirschberg (D) Ember és világa - felelősségünk a természetért
21. 1979 - Seggau (A) Egyesülő világ - éledő közösségek
20. 1978 - Chantilly (F) Krisztusi hit - társadalmi felelősség
19. 1977 - Königswinter (D) Ember és Munka
18. 1976 - Fuschl am See (A) Miért éppen Jézus?
2. Magyar Ökumenikus Találkozó
17. 1975 - Lyon (F) A megzavart keresztény
16. 1974 - Freising (D) Ember és családja
15. 1973 - Drongen (B) Mit ér az ember, ha keresztény?
14. 1972 - Zangberg (D) Mit ér az ember, ha magyar?
13. 1971 - Sion (CH) ,,...hogy egyek legyenek''
1. Magyar Ökumenikus Találkozó
12. 1970 - Puchberg (A) A holnap kereszténye
11. 1969 - Hengelhoef (B) Ifjúság és forradalom
10. 1968 - Rocca di Papa (I) Kereszténység és kultúra
9. 1967 - Bad Honeff (D) Ember és technika a szekularizált világban
8. 1966 - Luxembourg (L) Megújuló egyház
7. 1965 - Petersberg (D) A magyar katolicizmus tegnap és ma
6. 1964 - Königstein (D) Isten országa a modern világban
5. 1963 - Tourneppe (B) A mai kor emberének egzisztenciális kérdései.
A magyar egyház helyzete
4. 1962 - Sudelfeld (D) ,,Mater et magistra''
3. 1961 - Nijmegen (N) Ember az atomkorszak válságában
2. 1960 - Königstein (D) Magyarság, Európa, Kereszténység
1. 1959 - Leuven (B) Újraalakulás

 

Forrás: Magyar Pax Romana
 

Alkategóriák

Prófétaság itt és most
A próféta nem pusztán látnok vagy jós, hanem elsősorban az Igazság közvetítője, akit intuitív érzékenysége mellett tudatossága vezet. A sorozat előadásaiban az Egyesület tagjai és a meghívott előadók – nők és férfiak – osztják meg az érdeklődőkkel az élet különböző területein szerzett prófétai tapasztalataikat, tudományos és bölcseleti megfontolásaikat.

A misztika mint gondolkodást és társadalmat formáló erő
A spekulatív metafizikai fejtegetések nem győzhetik meg a mai embert arról, hogy csak úgy magáévá tegye a mások által megfogalmazott istenképet. Ahhoz azonban, hogy megalkossuk saját istenképünket, először meg kell változtatni szemléletünket a vallásról, önmagunkról, az emberi kapcsolatokról, valamint a gondolkodás és a cselekvés társadalmi felelősségéről. Ez évi előadásainkban erre teszünk kísérletet.

Misztika vallás- és felekezetközi kontextusban
A Magyarországi Teológusnők Ökumenikus Egyesülete által létrehozott előadássorozat arra kívánja felhívni minden Istent szerető vagy éppen még csak kereső – bármely valláshoz illetve felekezethez tartozó – ember figyelmét, hogy a misztika egy olyan út, amely nem elválaszt, hanem összeköt bennünket.


Anyaszervezetünk, az ESWTR minden évben rendez egy átfogó konferenciát. A páratlan években a nemzetközi konferenciákra, a páros években a közép-kelet európai regionális konferenciákra kerül sor. Az alábbiakban ezekről a konferenciákról olvashat.


Barátságban másokkal. Vallások - Kapcsolatok - Nézetek.
A teológiai kutatásban érdekelt nők nemzetközi egyesülete, az ESWTR 9. Közép-Kelet Európai Regionális Konferenciájáról,
amely 2014. aug. 24-27. között kerül megrendezésre a lengyelországi Gnieznóban.


Ellenállás és jövőkép - új horizontok
A teológiai kutatásban érdekelt nők nemzetközi egyesülete, az ESWTR 15. Nemzetközi Konferenciájáról,
amely 2013. aug. 28 - szept. 1. között került megrendezésre a németországi Drezdában.


Az Úr letörli a könnyet minden arcról
A teológiai kutatásban érdekelt nők nemzetközi egyesülete, az ESWTR 8. Közép-Kelet Európai Regionális Konferenciájáról,
amely 2012. szept. 2-5. között került megrendezésre a horvátországi Splitben.


Női teológia: Meghallgatni, megérteni és válaszolni egy szekularizált és sokszínű világban
A teológiai kutatásban érdekelt nők nemzetközi egyesülete, az ESWTR 14. Nemzetközi Konferenciájáról,
amely 2011. aug. 24-28. között került megrendezésre a spanyolországi Salamancában.


Női méltóság mint emberi méltóság - A teológia és az antropológia összefüggései közép-kelet-európai szemmel
A teológiai kutatásban érdekelt nők nemzetközi egyesülete, az ESWTR 7. Közép-Kelet Európai Regionális Konferenciájáról,
amely 2010. aug. 26-29. között hazánkban, Budapesten került megrendezésre.


Egyesületünk tagjai számos konferencián vesznek részt, ahol kutatási eredményeiket, tapasztalataikat megoszthatják a hallgatósággal, illetve maguk is mindig újabb nézőpontokhoz, tapasztalatokhoz juthatnak, mely tudományos munkájuk egyik elengedhetetlen feltétele. Jelenleg a leggyakrabban látogatott konferenciákról olvashat, de az oldalt folyamatosan bővítjük.

A gender szó jelentése: társadalmi nem, azaz mindazon tulajdonságok, viselkedésformák és szerepek összessége, melyek az egyént a társadalomban jellemzik. A gender-elmélet alapgondolata, hogy egy személy gendere, vagyis társadalmi neme nem feltétlenül egyezik meg biológiai nemével, vagyis szexusával, vagyis egy ember társadalmi neme biológiai nemétől függetlenül lehet 'nőies' vagy 'férfias'. A gender fogalmát manapság számos félreértés övezi, amelyek feloldását a gender-ideológia követői a nemek közötti társadalmi párbeszédben látják.


Egyesületünk örömmel fogadja támogatásukat céljai megvalósításához.
A pártfogást és segítséget előre is hálás szívvel köszönjük!
Isten áldása kísérje életüket,
és segítse Önöket nagy terveik megvalósításában!
 


Magyarországi Teológusnők Ökumenikus Egyesülete
UniCredit Bank
Swift-kód: BACXHUHB
Számlaszám: HU65 1091 8001 0000 0062 7729 0003